Visie Zoo BKO

Binnen de werking van Zoo BKO staat het kind steeds centraal.

We willen een optimaal pedagogisch klimaat creëren waarbij we streven naar de volgende kernwaarden:

1. Krachtig kindbeeld

  • Elk kind is uniek. Elk kind krijgt de kans om te groeien en bloeien op zijn eigen ritme.
  • Het eigen kunnen en de zelfredzaamheid van het kind worden gestimuleerd.
  • Er is aandacht voor de noden van elk kind, op elke leeftijd.

2. Betrokkenheid

  • Ouders worden steeds gezien als eerste opvoeder.
  • Er wordt transparant en open gecommuniceerd naar de ouders toe. De nadruk wordt gelegd
  • Kinder- en ouderparticipatie heeft een plaats binnen de werking. Ouders en kinderen hebben inspraak in de opvang. Er wordt rekening gehouden met hun mening.

3. Een warm en veilig nest

  • Er wordt gezorgd voor een sfeer van rust en huiselijkheid zodat de kinderen na een drukke schooldag kunnen landen en op een fijne manier hun vrije tijd kunnen spenderen, ook op schoolvrije dagen.
  • Aan de hand van duidelijkheid, structuur (vaste dagindeling) en afspraken op maat van het kind, wordt voorspelbaarheid gecreëerd. 
  • De kinderen moeten zich fysisch en psychisch veilig kunnen voelen in de kinderopvang.
  • Dit gebeurt door dagelijks te zorgen voor een warm onthaal, geborgenheid en een positieve, persoonlijke benadering van de kinderen.

4. Speelkansen

  • De eigen creativiteit van de kinderen moet hier ten volle tot ontplooiing kunnen komen.
  • Er worden verschillende speelkansen aangeboden door middel van een ruime variatie in het spelaanbod, de ruimte, de materialen, …
  • Er wordt gezorgd voor voldoende afwisseling tussen vrij spel en geleide activiteiten waarbij de eigen keuzevrijheid van de kinderen centraal blijft te staan.

5. Toegankelijkheid

  • De werking is toegankelijk voor kinderen met verschillende noden, ongeacht afkomst en cultuur. Elk kind is welkom.
  • Er wordt gestreefd om iedereen zoveel mogelijk kansen te geven.
  • Laagdrempeligheid staat bij ons centraal. De werking wenst zoveel mogelijk gezinnen te bereiken. 

6. Duurzaamheid

  • Er wordt gekozen om met duurzaam spelmateriaal aan de slag te gaan.
  • Er wordt zoveel mogelijk buiten gespeeld.
  • Er wordt een aangename buitenruimte gecreëerd met heel wat natuurlijke speelelementen.
  • De locaties kennen een multifunctioneel gebruik.