Toelating voor een standplaats op de openbare kermis

Voor een standplaats op de openbare kermis moet je je kandidaat stellen bij de stad.

Je kan een standplaats aanvragen voor een abonnement of voor de duur van de kermis.

Voorwaarden

Om een standplaats op de openbare kermis te verkrijgen, moet je in het bezit zijn van een inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen die de ambulante activiteit toelaat, via de persoon die de onderneming rechtsgeldig kan vertegenwoordigen.

Geldigheidsduur

Het abonnement heeft een duurtijd van 5 jaar en wordt na afloop stilzwijgend verlengd.

Een losse standplaats is geldig voor de duur van de kermis.

Procedure

Een standplaats wordt toegewezen na bekendmaking van een vacature. Als er kort (15 dagen) voor de opening een plaats vrijkomt, kan er gewerkt worden met een spoedprocedure.

Een abonnement is de algemene regel en wordt toegewezen als je drie jaar na elkaar eenzelfde standplaats in de abonnementszone hebt ingenomen.

Documenten

Je stelt je kandidaat volgens de bepalingen die zijn opgenomen in de vacature en het gemeentelijke kermisreglement.

Je kan jouw aanvraag indienen:

  • per brief tegen ontvangstbewijs

  • per aangetekende brief met ontvangstbewijs

  • per e-mail (duurzame drager tegen ontvangstbewijs).

Bij jouw kandidatuur voeg je de volgende documenten:

  • een kopie van de inschrijving in de Kruispuntbank van Ondernemingen die de ambulante activiteit toelaat, via de persoon die de onderneming rechtsgeldig kan vertegenwoordigen

  • een kopie van jouw e-ID

  • een kopie van de verzekeringspolis burgerlijke aansprakelijkheid (bewijs van een geldige dekking)

  • een kopie van de brandverzekering (bewijs van een geldige dekking)

  • een kopie van het attest keuring elektriciteitsinstallatie (indien van toepassing)

  • een kopie van het attest keuring gasinstallatie (indien van toepassing)

  • voor attracties met aandrijving: een risicoanalyse, opstellingsinspectie (controlefiche na montage), het bewijs van periodiek nazicht en onderhoudsinspectie

  • een kopie van de registratie, erkenning of toelating van het FAVV (indien van toepassing)

  • een drankvergunning voor reizende drankgelegenheid (indien van toepassing)

  • een handelaarsvergunning ethylalcohol en alcoholhoudende dranken (indien van toepassing).

Toekenning

De burgemeester beslist over de toekenning aan de hand van één of meerdere criteria:

  • de aard van de attractie of van de vestiging

  • de beschikbare ruimte

  • de technische specificaties

  • de graad van veiligheid van de attractie of van de vestiging

  • de aantrekkingskracht van de attractie of van de vestiging

  • de deskundigheid van de uitbater, de aangestelde-verantwoordelijken en het personeel

  • de ernst en het zedelijk gedrag van de kandidaat

  • desgevallend de ervaringen naar aanleiding van eerdere samenwerking.

Kostprijs

De retributie bedraagt 1,25 euro per vierkante meter ingenomen door de kermisattractie of de vestiging van kermisgastronomie per openbare kermis.

De retributie kan echter niet meer bedragen dan 500,00 euro per jaar per attractie.

In dit bedrag is niet begrepen de forfaitaire vergoeding voor elektriciteitsverbruik en het gebruik van de elektriciteitskast (4,00 euro per kermisdag).

Regelgeving

Digitaal loket