Het lokaal bestuur van Oudenburg (Stads- en OCMW-bestuur) heeft als
openbaar bestuur de plicht om transparant om te gaan met jouw gegevens, deze
correct te beheren en voldoende te beveiligen. Het bestuur neemt bijgevolg de
nodige maatregelen om zich te houden aan de bepalingen van de Europese Algemene
Verordening Gegevensbescherming.
De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is de nieuwe Europese
privacywetgeving die ook wel de General Data
Protection Regulation (GDPR) wordt genoemd. Deze verordening is van
toepassing sinds 25 mei 2018. Inhoudelijk legt het strenge regels op over hoe
organisaties persoonsgegevens mogen verwerken. De AVG bepaalt met andere
woorden de spelregels hoe organisaties met jouw gegevens mogen omgaan.
1. Wat zijn persoonsgegevens?
Persoonsgegevens zijn alle gegevens waarmee jij als individu
gemakkelijk te identificeren bent. Dit kan direct (bijvoorbeeld door jouw voor-
en achternaam) of indirect (bijvoorbeeld door een rijksregisternummer, adres,
e-mailadres, IP-adres). Ook combinaties van meerdere gegevens die toelaten om
jou als individu te identificeren (zoals een combinatie van leeftijd, geslacht
en adres), gelden als persoonsgegevens. Het maakt niet uit of de gegevens op
papier of digitaal zijn vastgelegd.
Met die persoonsgegevens gebeuren verwerkingen.
Een verwerking is een verzamelnaam van allerlei handelingen die het bestuur
uitvoert met gegevens, zoals: verzamelen, opslaan, ordenen, bijwerken,
raadplegen, verspreiden, vernietigen, enzovoort.
Afhankelijk van de dienst of taak die wij uitvoeren, verwerken we andere
persoonsgegevens. Zo verwerkt de administratie een aantal persoonsgegevens
zoals jouw naam, contactgegevens, geboortedatum, geslacht, IP-adressen. Het
bestuur verwerkt ook bijzondere categorieën van persoonsgegevens zoals strafrechtelijke
gegevens (voor de uittreksels uit het strafregister), gegevens van persoonlijke
aard (bijvoorbeeld voor het sociaal
dossier), medische gegevens (bijvoorbeeld
voor de kinderopvang of sportkampen) en biometrische gegevens (voor de identiteitskaarten).
2. Waarom worden jouw gegevens
verwerkt?
Het lokaal bestuur Oudenburg verwerkt dagelijks een groot aantal
persoonsgegevens. Dit mag enkel vanuit een ‘rechtmatigheid’ of
‘verwerkingsgrond’. In mensentaal betekent dat, dat het bestuur steeds een
geldige reden moet hebben om jouw gegevens te verwerken. Er zijn vijf
verwerkingsgronden waarop het bestuur zich kan beroepen:
1. Jij
geeft ons toestemming om jouw
persoonsgegevens te verwerken.
Bijvoorbeeld: Je wenst je in te schrijven
op onze nieuwsbrieven. Hiervoor bezorg je ons jouw contactgegevens zodat we jou
op de hoogte kunnen houden.
2. Jouw
gegevens moeten verwerkt worden om een overeenkomst aan te gaan tussen de stad Oudenburg en jijzelf als burger.
Bijvoorbeeld: Je bent hulpbehoevend en je
wenst beroep te doen op de sociale dienstverlening. Zonder die gegevens is het
onmogelijk om de nodige hulpverlening te voorzien.
3. Het
bestuur moet voldoen aan wettelijke
verplichtingen. De verwerking is hier gebaseerd op rechtsgronden opgelegd
door Vlaamse, federale of Europese wetgeving.
Bijvoorbeeld: De financiële dienst verwerkt
jouw gegevens om de gemeentebelastingen te kunnen innen. Deze verwerking is
vastgelegd in de wetgeving (in dit geval het decreet van 30 mei 2008
betreffende de vestiging en invordering en de geschillenprocedure van
provincie- en gemeentebelastingen).
4. Als
overheid voert het bestuur taken van
algemeen belang uit. Dit zijn taken die niet wettelijk verplicht zijn, maar
het algemeen belang dienen.
Bijvoorbeeld: Het stadsbestuur van
Oudenburg stuurt iedere inwoner periodiek het stadsmagazine op. Het
stadsbestuur voorziet dit in het algemeen belang, zodat de burgers op de hoogte
zijn van het gemeentelijk beleid en aanbod.
5. In
eventuele noodgevallen waarbij er gevaar is voor het leven of de gezondheid van
onze burgers, kan het bestuur ook gegevens verwerken onder de rechtmatigheid
van vitaal belang.
Bijvoorbeeld: Bij de uitvoering van
het gemeentelijk rampenplan.
3. Wie heeft toegang tot jouw
persoonsgegevens?
Het lokaal bestuur Oudenburg is de verwerkingsverantwoordelijke
(afhankelijk van de wettelijke bevoegdheid zal dit de verantwoordelijk van het
stadsbestuur of het OCMW-bestuur zijn). De verwerkingsverantwoordelijke bepaalt
de doeleinden en de middelen voor de verwerking van de persoonsgegevens. Dit
betekent met andere woorden dat het lokaal bestuur bepaalt waarvoor de gegevens
worden verwerkt en hoe dat moet gebeuren. Binnen de administratie heeft niet iedereen toegang tot alle gegevens. Jouw
persoonsgegevens mogen enkel gebruikt worden door de diensten en medewerkers
voor de uitoefening van hun specifieke taken. Daarnaast hebben ook de politieke vertegenwoordigers toegang
tot bepaalde persoonsgegevens om het beleid uit te voeren en om beslissingen te
kunnen nemen over een bepaalde zaak. De politici zijn gebonden aan de
vertrouwelijke omgang met jouw gegevens via het beroepsgeheim en de
deontologische code.
Voor de verwerking van persoonsgegevens, werkt het bestuur samen met (externe) leveranciers. Deze
leveranciers zijn de verwerkers. Zij
ondersteunen het bestuur door verwerkingen uit te voeren via informaticasystemen.
Daartoe behoren ook heel wat verwerkingen met persoonsgegevens (bijvoorbeeld toegang tot het rijksregister, de
bevolkingsgegevens, de kadastergegevens en het centraal strafregister). Het
bestuur sluit verwerkingsovereenkomsten af met deze leveranciers om te
verzekeren dat er wordt voldaan aan de voorwaarden van de algemene verordening
gegevensbescherming en de wet betreffende de bescherming van natuurlijke
personen.
Naast de administratie en leveranciers, ontvangen soms ook externe
organisaties jouw gegevens. Bij administratieve procedures wisselt het bestuur
persoonsgegevens uit met andere
overheden op provinciaal, Vlaams of federaal niveau. Daarnaast ontvangen
sommige opdrachthoudende verenigingen (bijvoorbeeld Fluvius, IVOO) en dienstverlenende verenigingen (West-Vlaamse
Intercommunale) persoonsgegevens van onze inwoners om toegekende openbare
projecten uit te voeren. In enkele gevallen kunnen ook advocaten en notarissen toegang vragen tot persoonsgegevens
waarvoor een wettelijke verwerkingsgrond is.
4. Wat zijn jouw rechten?
Door de Algemene Verordening Gegevensbescherming kan jij als burger genieten
van een aantal rechten met betrekking tot de gegevens die het bestuur over jou
verwerkt. Indien je onderstaande rechten wilt uitoefenen, kan je de
functionaris voor gegevensbescherming aanschrijven via de contactgegevens
onderaan de privacyverklaring.
Recht op informatie. Je hebt het recht om te weten waarom wij
jouw gegevens verwerken. Het bestuur probeert hierover zo transparant mogelijk
te communiceren. Ten eerste vanuit deze privacyverklaring en ten tweede door een
informatieclausule op onze formulieren en de stedelijke en OCMW-website. Indien
je jezelf bijvoorbeeld wilt abonneren op onze nieuwsbrieven of je wil
inschrijven voor ons sportaanbod, proberen we aan te geven waarom we die gegevens
verwerken en wat we ermee doen.
Recht op inzage. Als burger mag je vragen om de gegevens in
te kijken die het bestuur over jou bezit. Bovendien mag je een kopie vragen van
jouw gegevens. Om dit recht uit te oefenen, vragen we wel een identiteitsbewijs.
Op die manier zijn we zeker dat enkel jij de gegevens te zien krijgt. Je krijgt
binnen dertig dagen schriftelijk antwoord op jouw vraag. Afhankelijk van de
complexiteit van het verzoek is het mogelijk dat het bestuur de aanvraag niet
binnen die periode kan afhandelen. Indien dat niet haalbaar blijkt, word je
daarover op de hoogte gebracht. Probeer de vraag liefst zo specifiek mogelijk
te stellen, zodat we jou zo snel mogelijk van dienst kunnen zijn. In sommige
gevallen zijn er wel beperkingen, bijvoorbeeld wanneer de inzage afbreuk doet
aan de privacy van anderen. Er geldt eveneens een beperking indien er bezwaren
zijn voor de openbare veiligheid, strafrecht, beroepscodes of bij een mogelijke
schending van economische- of financiële belangen.
Recht op verbetering. Gegevens dienen correct en up-to-date te
zijn. Merk je dat dit niet het geval is, dan heb je het recht om die informatie
zonder redelijke vertraging te laten corrigeren.
Recht op gegevenswissing. In een aantal gevallen heb je het recht om
vergeten te worden. Dit houdt in dat je kan vragen om je gegevens zonder
redelijke vertraging te laten wissen. Dit recht kan geweigerd worden indien we
bepaalde gegevens wettelijk moeten bijhouden, of vanuit de archivering in het
algemeen belang.
Recht op beperking van
verwerking. Je hebt het
recht om de bezwaar in te dienen in geval van onderstaande punten:
· indien
je meent dat jouw gegevens niet correct zijn, dit geldt totdat dat de
correctheid van de gegevens kan gecontroleerd en eventueel verbeterd worden;
· indien
het bestuur, ondanks alle inspanningen, toch op een onrechtmatige manier zou
verwerkt hebben, maar je desondanks liever niet hebt dat we de gegevens
verwijderen;
· indien
we je gegevens willen vernietigen (na verloop van de bewaartermijn), maar je
die nog nodig kan hebben voor een gerechtelijke procedure;
· als je
bezwaar maakt tegen de verwerking en er geen gerechtvaardigde gronden zijn om
de verwerking verder te verwerken.
Recht op bezwaar. Je kan het recht van bezwaar inroepen voor
de persoonsgegevens die het bestuur over jou verwerkt in het algemeen belang of
de opdrachten van het openbaar gezag. Als jouw belangen, rechten en vrijheden
zwaarder doorwegen dan het algemeen belang of het openbaar gezag, zal het
bestuur de verwerking niet langer uitvoeren.
5. Mogelijkheid om klacht in te
dienen
Indien je niet akkoord bent met de wijze waarop het bestuur omgaat met
jouw persoonsgegevens kan je in eerste instantie terecht bij de functionaris
voor gegevensbescherming (zie contactgegevens). In tweede instantie kan je
terecht bij de Vlaamse Toezichtcommissie, waar je de mogelijkheid hebt om
klacht in te dienen. Daarnaast kan je ook klacht indienen bij de Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA).
Vlaamse Toezichtcommissie voor de verwerking
van persoonsgegevens (VTC)
Koning Albert II-laan 15 – 1210
Brussel
T 025-53 50 47
E contact@toezichtcommissie.be
W https://overheid.vlaanderen.be/digitale-overheid/vlaamse-toezichtcommissie/klachtenprocedure
De Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA)
Drukpersstraat 35 – 1000 BrusselT 022-74 48 00
E contact@apd-gba.be
W https://www.gegevensbeschermingsautoriteit.be/burger/acties/klacht-indienen
6. Gebruik van
cookies op de website
De websites van het stadsbestuur en het OCMW-bestuur van Oudenburg maken
gebruik van functionele en analytische cookies. Meer informatie over de cookies
op onze website en waarvoor we die gebruiken, vind je terug in de cookieverklaring.
7. Contactgegevens
Als je vragen of bezorgdheden hebt over de verwerking van je gegevens,
of je wenst je rechten uit te oefenen. Dan kan je terecht bij de functionaris
voor gegevensbescherming via onderstaande contactgegevens.
Contactgegevens
van de stad Oudenburg
Weststraat 24 - 8460 Oudenburg
T 059-56 84 20
E info@oudenburg.be
Contactgegevens van het OCMW Oudenburg
Ettelgemsestraat 18 - 8460 Oudenburg
T 059-34 02 20
E info.ocmw@oudenburg.be
Contactgegevens van de functionaris voor
gegevensbescherming (stad en OCMW)
Weststraat 24 - 8460
Oudenburg
T 059-56 84 74
E privacy@oudenburg.be
8. VERWERKINGSACTIVITEITEN
Hieronder kan je voor bepaalde dienstverleningen per activiteit een overzicht vinden van: de verwerkingsverantwoordelijke, het doel (waarom we ze gebruiken), de grondslag, de soort persoonsgegevens, de mogelijke ontvanger(s), of ze naar een land buiten de Europese Economische Ruimte kunnen worden doorgegeven, de bron en een indicatie van de bewaartermijn.
Dit overzicht is niet voor alle dienstverleningen online gepubliceerd. Indien je voor een dienstverlening waarvoor dit niet gepubliceerd is meer informatie hierover wil kan je dit navragen bij de functionaris voor de gegevensbescherming.
Dienstverlening:
•Gebruik maken van het woonzorgcentrum: zie PDF hieronder
Deze privacyverklaring is laatst aangepast op 30 maart 2023.