Privacyverklaring

Het lokaal bestuur van Oudenburg (stad en OCMW) beheert en gebruikt verschillende persoonsgegevens. Daarbij respecteert het lokaal bestuur de relevante privacywetgevingen, waarvan de bekendste de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is, ook wel de GDPR (General Data Protection Regulation) genoemd. Dat houdt bijvoorbeeld in dat het lokaal bestuur de gepaste maatregelen neemt om jouw persoonsgegevens te beschermen en transparant met die gegevens omgaat. 

In deze privacyverklaring kan je lezen welke rechten je hebt met betrekking tot jouw persoonsgegevens en hoe het lokaal bestuur met die gegevens omgaat. 

Wat zijn persoonsgegevens? 

Persoonsgegevens zijn alle gegevens waarmee jij als individu rechtstreeks of onrechtstreeks te identificeren bent. Dat kan gaan om jouw naam, telefoonnummer, rijksregisternummer, nummerplaat... Ook combinaties van gegevens waaruit je identiteit valt af te leiden zijn persoonsgegevens. Dat houdt in dat ook bepaalde vragenlijsten waarin je naam niet wordt gevraagd persoonsgegevens kunnen bevatten. Als er bijvoorbeeld een bevraging gedaan zou worden waarbij er gepolst wordt bij de bevolking van Oudenburg naar de leeftijdscategorieën (vb. 80-90, 90-100, 100-110, 110+) en er maar één 110-plusser in Oudenburg zou wonen, kan er afgeleid worden wie die vragenlijst invulde. Hierdoor kan die informatie ook persoonsgegevens bevatten, zelfs al staat je naam niet op de vragenlijst. 

Persoonsgegevens kunnen op veel manieren gebruikt worden: opslaan, raadplegen, klasseren, verspreiden, bijwerken, verwijderen... Dit noemt men ook wel het verwerken van persoonsgegevens. Bovendien kunnen persoonsgegevens ook schriftelijk, mondeling, digitaal...gebruikt worden. Daarbij blijven steeds dezelfde principes van kracht.  

Welke persoonsgegevens gebruikt het lokaal bestuur?

Er zijn heel veel verschillende persoonsgegevens, zoals een naam, voornaam, familienaam, rijksregisternummer... Een exhaustief overzicht geven is dan ook moeilijk. Om een beter begrip op de soorten persoonsgegevens te geven, verdeelt het lokaal bestuur die in 10 groepen:  

1. Identiteit

Dit gaat om bijvoorbeeld: naam, adres, e-mailadres, telefoonnummer, leeftijd, geslacht... Ook unieke identificatienummers worden hieronder gezien, zoals het rijksregisternummer, nummerplaat... 

2. Financiën

Dit zijn gegevens die nodig zijn om te factureren of die inzicht geven op de financiële situatie van iemand. Dat kan gaan om: bankrekeningnummer, inkomsten, uitgaven, bedragen, compensaties, leningen, waarborgen, uitkeringen, subsidies, giften... Daarnaast kan het ook gaan over financiële informatie in bijvoorbeeld afgesloten verzekeringen, informatie over pensioenen, afgesloten overeenkomsten tussen partijen en schikkingen en vergunningen...

3. Woning

Hiermee wordt niet het adres bedoeld (dit is eerder onder identiteit te zien), maar wel extra informatie over je woning of woonsituatie. Dat kan gaan over de eigenschappen en indeling van de woning, of je huurder of eigenaar bent, of je dit als tweedeverblijf hebt of het onder leegstand valt... 

4. Manier van leven

Die gegevens gaat over je manier van leven, zoals over bepaalde gewoonten (zoals alcoholgebruik, roken...), over reizen of verplaatsingen, over sociale contacten die je hebt. Ook informatie over bepaalde bezittingen kan onder deze groep gezien worden. 

5. Opleiding

Dit gaat over informatie over afgelopen of nog lopende opleidingen, bijscholingen... Niet alleen de soort opleiding, richting, school... kan aan bod komen, maar ook gegevens over evaluaties worden hieronder gezien. 

6. Relaties

Dit is informatie over familie en eventuele andere kenissen. Dit kunnen bijvoorbeeld contactgegevens in geval van nood zijn, maar ook informatie over huwelijken, scheidingen, kinderen, verwanten... 

7. Beroep

Dit zijn gegevens over je huidige en vroegere beroepen. Ook eventuele sollicitaties, werkplanningen, beveiliging (vb. toegangscodes), evaluaties, ontslagen... vallen hieronder. 

8. Audiovisueel materiaal

Dat kan om foto's, videobeelden of bepaalde geluidsopnames gaan. Ook de beelden van de bewakingscamera's worden hieronder gezien.  

9. Vrije tijd en interesses

Dit is informatie waaruit interesses af te leiden zijn. Dat gaat bijvoorbeeld om inschrijvingen voor bepaalde activiteiten, lidmaatschap van bepaalde verenigingen... 

10. Bijzondere 

Sommige persoonsgegevens zijn gevoeliger dan andere. Daarom zijn er aantal 'bijzondere categorieën' van persoonsgegevens. Dat gaat om gegevens over de gezondheid, over ras of etnische afkomst, over politieke opvattingen, over religie of levensbeschouwelijke overtuigingen, over genetische gegevens, over lidmaatschap van een vakbond, over biometrie of over iemands seksueel gedrag of seksuele gerichtheid. Ook het lokaal bestuur gebruikt, afhankelijk van het doel, zo'n persoonsgegevens (vb. gezondheidsgegevens in de zorgverlening in het woonzorgcentrum). Soms beschouwt het lokaal bestuur gegevens die nauw verbonden zijn met deze zaken ook als gevoelig. Zo zal informatie over het migrantenstatuut, over eventuele (administratieve) sancties als gevoelig worden gezien. Er wordt dan ook extra voorzichtig met die gegevens omgegaan. 

Waarom worden jouw persoonsgegevens verwerkt? 

De persoonsgegevens die gebruikt worden zijn afhankelijk van het doel waarvoor ze gebruikt worden. Zo zullen de gegevens die burgerzaken gebruikt verschillen van welke taak of dienst er gevraagd wordt. Voor het uitreiken van een rijbewijs zijn immers andere gegevens nodig dan voor het aanvragen van huisvuilzakken. Het basisprincipe dat gehanteerd wordt, is dat enkel de gegevens die nodig zijn om het doel (of de dienstverlening of taak in kwestie) te bereiken gebruikt mogen worden. 

Het lokaal bestuur heeft verschillende dienstverleningen en taken. Een uitgebreid overzicht geven van alle doelen zou dan ook wat te buitensporig zijn. Samengevat kan dit in onderstaande hoofddoelen onderverdeeld worden (in willekeurige volgorde). Een uitgebreider overzicht kan bij de functionaris voor de gegevensbescherming opgevraagd worden.

Burgerzaken

Bij levensveranderingen van de burger (verhuizen, huwelijk, overlijden...) is het lokaal bestuur het aanspreekpunt om de wijzigingen in kwestie in de authentieke bronnen in te voeren. Naast het beheren van wijzigingen in authentieke bronnen (vb. het rijksregister, het bevolkingsregister, de registers van de burgerlijke stand...) kan de burger bij het lokaal bestuur terecht om heel wat officiële attesten en uittreksels te krijgen. Dat kan gaan om het afleveren van identiteitsbewijzen, reispassen, rijbewijzen, allerlei andere uittreksels en attesten... Daarnaast wordt ook de organisatie van verkiezingen onder Burgerzaken gezien.  

Omgeving en openbare werken

Dit kan gaan om het uitreiken van omgevingsvergunningen, milieubeheer en het behandelen van milieuinbreuken, toezicht houden op de woningkwaliteit, het beheer van het openbaar domein en behandelen van aanvragen tot innames van het openbaar domein, het uitvoeren van landbouwtellingen, het beheren van (buurt)wegen en waterlopen, het bevorderen van mobiliteit, het uitvoeren van openbare werken, bepaalde technische dienstverlening binnen het openbaar bestuur... 

Ouderenzorg

Dit gaat om niet alleen om allerlei activiteiten in het woonzorgcentrum, zoals de zorgverlening, medicatiebedeling, het voorzien van animatie..., maar ook om andere activiteiten die het welzijn van ouderen kunnen bevorderen (vb. de dienstverlening van het lokaal dienstencentrum, financieel-administratieve ondersteuning van oudere personen...).

Volksgezondheid en veiligheid

Het lokaal bestuur voorziet in een lokaal gezondheidsbeleid. Bij maatregelen van grotere overheden kan het bestuur soms ook die maatregelen uitvoeren of bijkomende maatregelen opstellen (bijvoorbeeld bij een pandemie). Verder kan het lokaal bestuur ook maatregelen nemen als de veiligheid van de bevolking in gevaar komt (bijvoorbeeld in het geval van noodplanning, onbewoonbaarverklaringen...). 

Sociale dienstverlening

Dit gaat om de dienstverlening die erop gericht is om kwetsbare personen te helpen. Dat kan gaan om de sociale dienst (cliëntenbegeleiding, bevorderen werkactivering, huisvesting, noodopvang...), maar ook om de sociale kruidenier, de werking van het Huis van het Kind en eventuele andere projecten die zich richten op het ondersteunen van kwetsbare personen. 

Kinderopvang

De Buitenschoolse Kinderopvang (Zoo BKO) verwerkt ook persoonsgegevens in kader van het voorzien van opvang. Dat kan bijvoorbeeld gaan om gegevens van (co-)ouders, maar ook om gezondsheidsinformatie van de kinderen (vb. allergieën). 

Lokale economie

De lokale ondernemers kunnen bij het lokaal bestuur terecht voor het krijgen van enkele nodige vergunningen, aanvragen van bepaalde subsidies en compensaties... Daarnaast neemt het lokaal bestuur verschillende initiatieven om de lokale economie te ondersteunen. 

Vrije tijd en evenementen

Het lokaal bestuur organiseert verschillende activiteiten en evenementen. Dit gaat bijvoorbeeld om het inrichten van volksfeesten, de avondmarkt, tentoonstellingen.. 

Daarnaast voorziet het lokaal bestuur ook verschillende reguliere dienstverlening waar de burger vrijetijdsactiviteiten kan uitoefenen. Dat gaat bijvoorbeeld om de activiteiten van de sportdienst, de bibliotheek, het museum, de cultuurdienst, erfgoedwerking... 

Indien je een zaal reserveert, dien je een account aan te maken op https://reservaties.oudenburg.be/. Dit aan de hand van een mailadres en adres. Verder wordt ook jouw rijksregisternummer gevraagd (in kader van facturatie) en een telefoonnummer (om eventuele wijzigingen/annulaties kort op voorhand door te kunnen geven). Deze account blijft bestaan tot je de verwijdering aanvraagt via de contactgegevens op deze pagina. Voor het online reservatiesysteem maakt het lokaal bestuur gebruik van de verwerker e2e.

Personeelsbeheer

Dit gaat om allerlei activiteiten die het lokaal bestuur als werkgever uitvoert: aanwervingen, loonadministratie, medisch personeelsbeheer, werkplanning, evaluaties, preventie, behandeling van eventuele arbeidsongevallen...

Financieel beheer 

Dit gaat om de activiteiten die het lokaal bestuur op vlak van financiën uitvoert: het betalen en innen van betalingen, debiteurenbeheer, opmaken van begrotingen, opmaken van kohieren in kader van belastingen, behandelen van subsidieaanvragen, bijhouden van de boekhouding... 

Stimuleren inspraak en initiatieven van derden

Het lokaal bestuur ondersteunt initiatieven van derden die een positieve impact kunnen hebben op de Oudenburgse bevolking. Dat kan gaan om het voorzien van subsidies (zie ook onder financieel beheer), het kunnen gebruik maken van een uitleendienst... 

Om het beleid zoveel mogelijk af te kunnen stemmen op de behoeften van de bevolking worden er via verschillende wegen inspraakmogelijkheden voorzien. Dat kan gaan om inspraakvergaderingen, bepaalde formulieren... 

Daarnaast neemt het lokaal bestuur ook deel aan initiatieven om samenwerking in de regio te bevorderen. Ook daarbij kunnen soms persoonsgegevens aan bod komen. 

Bestuur en administratie

Het lokaal bestuur bestaat uit verschillende organen die beslissingen nemen. Daarbij worden verschillende persoonsgegevens verwerkt en genotuleerd. Die beslissingen kunnen betrekking hebben op alle voorgaande doelen. 

Het lokaal bestuur heeft verschillende andere administratieve diensten waarbij er ook persoonsgegevens van de burger verwerkt kunnen worden. Dat gaat om het het behandelen van verzekeringen en schadegevallen, om juridische zaken (vb. uitreiken gasboetes en aankoop en verkoop van patrimonium...), om ICT-ondersteuning, om informatie- en archiefbeheer, om communicatie (vb. het behandelen van meldingen en klachten van de burger, beheren van sociale media...), om informatieveiligheid en privacy en andere diensten die ondersteunende taken uitvoeren. In kader van deze administratieve en ondersteunende taken kunnen ook persoonsgegevens verwerkt worden. 

Rechtmatigheid

Het lokaal bestuur moet steeds een geldige reden hebben om met jouw persoonsgegevens om te gaan. Dit wordt ook wel de rechtmatigheid of de grondslag van de verwerking genoemd. Het lokaal bestuur kan jouw persoonsgegevens op basis van volgende grondslagen verwerken: 

1. Je geeft ons toestemming om jouw persoonsgegevens te verwerken.
Bijvoorbeeld: Je geeft bij het inschrijven voor een activiteit toestemming om foto's te publiceren in het Stadsmagazine, je schrijft je in op een nieuwsbrief...  

2. Het is nodig om een overeenkomst uit te kunnen voeren.
Bijvoorbeeld: Je wordt opgenomen in het woonzorgcentrum. Daarbij teken je een opnameovereenkomst waarin er afspraken over bijvoorbeeld de zorgverlening worden gemaakt. De verwerking van jouw persoonsgegevens is nodig om die zorgverlening te kunnen voorzien. Zonder jouw persoonsgegevens kan die overeenkomst (of dienstverlening) dan ook niet of in beperkte mate uitgevoerd worden. Ook activiteiten of dienstverlening die in reglementen geregeld is kan onder deze grondslag gezien worden. Het reglement regelt immers de voorwaarden om deel te nemen aan die activiteiten of dienstverlening. Zonder het accepteren van die voorwaarden kan er mogelijk niet aan de activiteit of dienstverlening worden deelgenomen. 

3. Het is nodig om aan wettelijke verplichtingen te voldoen. 
Bijvoorbeeld: De financiële dienst verwerkt jouw gegevens om de gemeentebelastingen te kunnen innen. Deze verwerking is vastgelegd in de wetgeving.

4. Het is nodig voor het algemeen belang of voor het uitoefenen van het openbaar gezag. 
Bijvoorbeeld: Voor de taken van openbaar gezag die aan het lokaal bestuur zijn toegekend kunnen de nodige persoonsgegevens gebruikt worden. Zo is het lokaal bestuur verantwoordelijk voor het ontwikkelen van een sociaal beleid waarbij er rekening gehouden wordt met de meest kwetsbare burgers. Indien er vanuit dat beleid wordt beslist om bepaalde projecten op te starten en daarvoor de persoonsgegevens van kwetsbare burgers te gebruiken om hen extra op de hoogte te brengen van de bestaande hulp, dan kadert dit in het algemeen belang. 

5. Het is nodig om het vitaal belang van iemand (of meerdere personen) te beschermen. 
Bijvoorbeeld: Tijdens een noodgeval waarbij er gevaar is voor het leven of de gezondheid van bepaalde burgers, kan het bestuur de nodige persoonsgegevens gebruiken om de betrokken burgers vlot te kunnen evacueren (bijvoorbeeld bij de uitvoering van het rampenplan).

Daarnaast bestaat er nog een andere reden: gerechtvaardigd belang. Deze grondslag kan het lokaal bestuur niet inroepen voor de uitoefening van haar (kern)taken. Wel kan die grondslag soms ingeroepen worden als het gaat over bepaalde andere zaken die het bestuur uitvoert, bijvoorbeeld als het gaat om het invoeren van technische veiligheidsmaatregelen om de netwerkinfrastructuur van het lokaal bestuur te beschermen. 

Wie heeft toegang tot of ontvangt jouw persoonsgegevens?

Voor de meeste verwerkingen is het lokaal bestuur de verantwoordelijke voor de verwerking. Afhankelijk van het doel en/of de bevoegdheid zal dat de stad of het OCMW zijn (soms hebben beiden ook dezelfde verwerkingsactiviteiten). De verwerkingsverantwoordelijke bepaalt de doeleinden en de middelen voor de verwerking van de persoonsgegevens. Dit betekent dat het lokaal bestuur bepaalt waarvoor de gegevens worden verwerkt en hoe dat moet gebeuren. Binnen het lokaal bestuur heeft niet iedere medewerker toegang tot alle gegevens. In principe hebben de medewerkers enkel toegang tot die gegevens die ze nodig hebben voor het uitoefenen van hun specifieke taken. Bovendien zijn die medewerkers gebonden aan geheimhouding en/of beroepsgeheim.

Naast de medewerkers hebben ook enkele andere personen in het bestuur soms toegang tot jouw persoonsgegevens. Ook die toegang is beperkt tot wat er nodig is. Zo kunnen politieke vertegenwoordigers (mandatarissen) toegang hebben tot bepaalde persoonsgegevens om beslissingen te kunnen nemen. In kader van het inzagerecht kunnen bepaalde raadsleden ook jouw persoonsgegevens zien. Ook mandatarissen moeten verplicht op een vertrouwelijke manier met jouw persoonsgegevens omgaan (deontologische code en beroepsgeheim). 

Voor bepaalde verwerkingen werkt het lokaal bestuur samen met (externe) leveranciers. Als die leveranciers ook persoonsgegevens verwerken, worden die ook wel verwerkers genoemd. Dat is bijvoorbeeld het geval voor bepaalde softwareleveranciers. Ook die leveranciers moeten de passende maatregelen nemen en vertrouwelijk met jouw persoonsgegevens omgaan. Om dat te garanderen sluit het lokaal bestuur de nodige overeenkomsten af met die leveranciers. 

Ook andere overheden kunnen in sommige gevallen jouw persoonsgegevens krijgen. Dat kadert meestal in wettelijke verplichtingen. Indien dat niet het geval is, worden ook hiervoor de nodige overeenkomsten afgesloten. 

Ook andere derden kunnen in bepaalde situaties toegang krijgen tot jouw persoonsgegevens. Dat kan bijvoorbeeld gaan om jouw wettelijke vertegenwoordigers, advocaten, notarissen... Indien derden een aanvraag indienen om jouw persoonsgegevens te zien wordt steeds nagegaan in welke mate dit mag. Als er geen wettelijke grondslag voor is, wordt de aanvraag geweigerd of wordt er (afhankelijk van de vraag) soms een andere grondslag ingeroepen (vb. eerst toestemming aan jou vragen). 

Bij het verwerken van jouw persoonsgegevens wordt er zoveel mogelijk voor gekozen om de data binnen de Europese Economische Ruimte te houden. In bepaalde specifieke gevallen kan dat niet gegarandeerd worden. In kader van de Algemene Verordening Gegevensbescherming moet dan aan een aantal voorwaarden voldaan worden. Daarbij kan de doorgifte in bepaalde situaties op basis van adequaatheidsbesluiten plaatsvinden. Dat zijn besluiten waarbij de Europese Commissie erkent dat specifieke landen of instellingen een passend beschermingsniveau hebben om de doorgifte uit te oefenen. Dat is bijvoorbeeld het geval voor het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland, Israël... Indien er geen adequaatheidsbesluiten zijn kan de doorgifte soms plaatsvinden op basis van passende waarborgen (bijvoorbeeld contractuele regelingen, leverancier is aangesloten bij gedragscode of certificeringsmechanisme...) of bindende bedrijfsvoorschriften. Daarnaast zijn er ook enkele specifieke andere afwijkingen waarbij die doorgifte mogelijk is. Wil je weten of jouw persoonsgegevens ook aan landen buiten de Europese Economische Ruimte worden doorgegeven en op basis van welke voorwaarden dit gebeurt? Contacteer dan de functionaris voor de gegevensbescherming (zie de contactgegevens op deze pagina).   

Van waar komen jouw persoonsgegevens?

Het lokaal bestuur verkrijgt jouw persoonsgegevens op verschillende manieren, afhankelijk van de taak die wordt uitgevoerd. 

Soms worden persoonsgegevens rechtstreeks van jou verkregen. Dat is bijvoorbeeld het geval als je je naam in een formulier invult, je aan een balie inschrijft voor een activiteit... 

In andere gevallen worden je persoonsgegevens uit de authentieke gegevensbronnen gehaald. Dat gaat bijvoorbeeld om het rijksregister, om de kruispuntbank van de sociale zekerheid, om eHealth, om Vlaamse bronnen (vb. MAGDA)...

Soms hebben we bij het uitvoeren van de activiteiten je gegevens al op één van bovenstaande manieren verkregen. In dat geval probeert het lokaal bestuur het principe te hanteren dat we de informatie maar één keer aan je vragen en kunnen de gegevens ook uit de andere gegevens die al in het bestuur aanwezig waren gehaald worden (indien dit qua toegang voor de medewerker(s) in kwestie mogelijk is). 

In bepaalde situaties kunnen de gegevens ook via andere personen of organisaties bij ons terecht komen. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn indien bepaalde wettelijke vertegenwoordigers je informatie doorgegeven, bij het uitoefenen van het recht op overdraagbaarheid, indien er doorverwezen wordt van andere instellingen... Sowieso wordt dan ook de rechtmatigheid van de verwerking nagegaan en de juiste rechtsgrond ingeroepen. 

Hoe lang worden jouw persoonsgegevens bijgehouden?

In principe mogen jouw persoonsgegevens enkel bijgehouden worden zolang ze nodig zijn om het doel waarvoor ze verzameld werden te bereiken. In bepaalde gevallen is het echter verplicht om die persoonsgegevens ook langer bij te houden (bijvoorbeeld voor juridische bewijskracht). Bovendien hebben bepaalde archiefstukken en documenten van de overheid mogelijk ook een historische waarde en is het permanent bewaren van die stukken dan ook soms als een taak van algemeen belang te zien. Om de bewaartermijnen voor de archiefstukken vast te stellen gebruikt het lokaal bestuur de algemene selectielijsten voor gemeente- en OCMW-archieven als richtlijn. Daarbij kan er soms ook voor geopteerd worden om stukken langer bij te houden (bijvoorbeeld als ze toch een historisch belang hebben). Voor specifieke vragen over hoe lang persoonsgegevens voor een bepaald doel worden bijgehouden, kan je terecht bij de functionaris voor de gegevensbescherming (zie contactgegevens op deze pagina). 

Wat zijn jouw rechten en hoe kan je die uitoefenen?

Je hebt verschillende rechten met betrekking tot jouw persoonsgegevens. Hieronder worden de belangrijkste overlopen. Indien je bepaalde rechten wil uitoefenen kan je hiertoe steeds een verzoek indienen via de functionaris voor de gegevensbescherming (zie de contactgegevens op deze pagina). Om zeker te zijn dat het verzoek tot uitoefenen effectief door jou wordt ingediend moet je een identiteitsbewijs bij de aanvraag toe te voegen. Daarbij mogen de persoonsgegevens op jouw identiteitsbewijs die niet strikt noodzakelijk zijn voor je verzoek zwart gemaakt worden (vb. kaartnummer, vervaldatum...). Het verzoek zelf omschrijf je best zo specifiek mogelijk. Op die manier kan je verzoek wellicht sneller behandeld worden. 

Nadat het lokaal bestuur de aanvraag ontvangen heeft krijg je binnen dertig dagen schriftelijk antwoord op jouw vraag. Afhankelijk van de complexiteit van het verzoek kan deze termijn met twee maanden worden verlengd. Indien dat het geval is, wordt je hiervan op de hoogte gebracht. Hou er rekening mee dat er op de uitoefening van sommige rechten ook beperkingen kunnen gelden. Dat is bijvoorbeeld het geval wanneer er afbreuk gedaan wordt aan de privacy van anderen, wanneer er bezwaren zijn voor de openbare veiligheid... Indien je verzoek (gedeeltelijk) geweigerd zou worden, wordt de reden hiervoor steeds meegegeven. 

De uitoefening van de vermelde rechten is kosteloos. Het lokaal bestuur behoudt zich wel het recht om een redelijke vergoeding aan te rekenen voor administratieve kosten die gepaard kunnen gaan met het verstrekken van de door jou gevraagde informatie of het treffen van de door jou gevraagde maatregelen. 

Recht op informatie

Je hebt het recht om te weten hoe het lokaal bestuur met jouw persoonsgegevens omgaat. Het lokaal bestuur probeert hierover zo transparant mogelijk te communiceren. Dat gebeurt bijvoorbeeld via deze privacyverklaring. Ook als je je inschrijft voor bepaalde activiteiten, bepaalde formulieren invult, overeenkomsten met ons afsluit... proberen we aan te geven hoe we met jouw persoonsgegevens omgaan. 

Recht op inzage

Je mag steeds vragen om de persoonsgegevens in te kijken die het bestuur over jou bezit. Bovendien mag je een kopie vragen van jouw gegevens. Je hebt het recht om je persoonsgegevevens op een gestructureerde, gangbare en machinaal leesbare vorm te krijgen (bijvoorbeeld Word, pdf, Excel, XML, CSV...).

Recht op het intrekken van toestemming

Als je toestemming hebt gegeven voor het verwerken van je gegevens, mag je die toestemming steeds intrekken. 

Recht op verbetering

Merk je dat je gegevens niet correct of up-to-date zijn? Je hebt het recht om die informatie te laten verbeteren.

Recht op gegevenswissing

In een aantal gevallen kan je je persoonsgegevens laten wissen. Dat is het geval als het lokaal bestuur de gegevens wettelijk gezien moeten bijhouden. Zo zal je niet uit het bevolkingsregister verwijderd kunnen worden. 

Recht op beperking van verwerking

Je hebt het recht om de de verwerking van je persoonsgegevens te beperken. Dat is het geval in volgende gevallen:

  • als je het recht op verbetering uitoefent en het lokaal bestuur de gegevens nog niet verbeterde of de juistheid nog niet kon controleren
  • indien het lokaal bestuur, ondanks alle inspanningen, toch op een onrechtmatige manier zou verwerkt hebben, maar je je toch verzet tegen het verwijderen van de gegevens
  • als het lokaal bestuur je gegevens wil vernietigen (na verloop van de bewaartermijn), maar je die nog nodig kan hebben voor een rechtsvordering
  • als je bezwaar maakt tegen de verwerking en er is nog geen antwoord gekomen op de vraag of jouw belangen zwaarder doorwegen dan die van het algemeen belang of het openbaar gezag

Recht op overdraagbaarheid van gegevens

Je hebt het recht om je persoonsgegevevens op een gestructureerde, gangbare en machinaal leesbare vorm te krijgen (bijvoorbeeld Word, pdf, Excel, XML, CSV...) zodat die opnieuw gebruikt kunnen worden door een andere dienst of instelling. Je mag die persoonsgegevens dan zelf aan een andere verwerkingsverantwoordelijke overdragen, maar als je dat wil en het technisch mogelijk is, kan het lokaal bestuur die overdracht ook voor jou doen. 

Recht op menselijke tussenkomst bij geautomatiseerde besluitvorming

Voor sommige verwerkingen bepaalt het lokaal bestuur zuiver op basis van een aantal kenmerken of je in aanmerking komt voor iets (vb. bepaalde subsidies, bepaalde sociale voordelen...). Wil je weten of dat ook voor jouw persoonsgegevens het geval is? Contacteer dan de functionaris voor de gegevensbescherming (zie de contactinformatie op deze pagina). 

Bij geautomatiseerde beslissingen of beslissingen die zuiver op een aantal kenmerken gebaseerd zijn heb je het recht om een menselijke tussenkomst te vragen, behalve als het lokaal bestuur jouw persoonsgegevens verwerkt volgens een overeenkomst die met je werd afgesloten, als het wettelijk is toegelaten of als je uitdrukkelijk je toestemming verleende. In dat laatste geval kan je die toestemming wel nog intrekken.   

Recht op bezwaar

Je kan het recht van bezwaar inroepen voor de persoonsgegevens die het lokaal bestuur over jou verwerkt in kader van het algemeen belang, in kader van de opdrachten van het openbaar gezag of in kader van de gerechtvaardigde belangen van het lokaal bestuur. Als jouw belangen, rechten en vrijheden zwaarder doorwegen dan het algemeen belang of het openbaar gezag, zal het lokaal bestuur stoppen met de verwerking van je persoonsgegevens.

Mogelijkheid om klacht in te dienen

Indien je niet akkoord bent met de wijze waarop het bestuur omgaat met jouw persoonsgegevens kan je in eerste instantie terecht bij de functionaris voor gegevensbescherming (zie contactgegevens). In tweede instantie kan je terecht bij de Vlaamse Toezichtcommissie, waar je de mogelijkheid hebt om klacht in te dienen. De Vlaamse Toezichtcommissie is bevoegd voor klachten over de Algemene Verordening Gegevensbescherming voor Vlaamse overheden/instanties, waartoe de meeste taken van het lokaal bestuur behoren. Daarnaast kan je ook klacht indienen bij de Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA), die ook voor de andere taken bevoegd is. Voor klachten met betrekking tot het OCMW is de Gegevensbeschermingsautoriteit meestal bevoegd. Bij twijfel over tot welke instantie je je klacht kan richten, mag je dit steeds navragen bij de functionaris voor de gegevensbescherming (zie de contactgegevens op deze pagina). 

Vlaamse Toezichtcommissie voor de verwerking van persoonsgegevens
Koning Albert II-laan 15 bus 149 – 1210 Brussel
T 025-53 20 85
E contact@toezichtcommissie.be
Klacht indienen

Gegevensbeschermingsautoriteit
Drukpersstraat 35 – 1000 Brussel
W Klacht indienen

Gebruik van de website en nieuwsbrieven

Wanneer je onze website bezoekt, verwerken wij bepaalde persoonsgegevens, zoals IP adressen en ‘cookies’ om de goede werking en veiligheid van onze website te garanderen of om bepaalde analyses uit te voeren. Voor de niet noodzakelijke (functionele) cookies vragen we steeds je toestemming (bijvoorbeeld voor analysecookies). Andere gegevens die we tijdens je websitebezoek (automatisch) verzamelen zijn om de veiligheid en de goede werking van onze website te garanderen. In dat geval is de grondslag gerechtvaardigd belang. Als je bepaalde formulieren invult tijdens je websitebezoek, kan de ingeroepen grondslag per formulier verschillen (vb. voor burgerzaken is dit een andere grondslag dan voor sportactiviteiten). Meestal is de grondslag daarvoor toestemming, maar in bepaalde specifieke gevallen kan dat anders zijn. Meer informatie over de grondslag is dan in het formulier zelf te vinden (of bij de bijkomende uitleg erbij) of kan via de functionaris voor de gegevensbescherming (zie de contactinformatie op deze pagina) verkregen worden. 

Nieuwsbrieven worden verstuurd nadat je hiervoor expliciet toestemming gaf. Je kan die toetstemming steeds intrekken via de uitschrijfknop in de nieuwsbrief. 

Meer informatie over de cookies op onze website en waarvoor we die gebruiken, vind je terug in de cookieverklaring.

Andere privacydocumenten

Ook andere documenten op deze website kunnen betrekking hebben op hoe het bestuur met jouw persoonsgegevens omgaat. Sommige documenten moeten verplicht gepubliceerd worden. Dat gaat bijvoorbeeld over de protocollen voor elektronische gegevensuitwisseling. Deze zijn hier terug te vinden. 

Ben je op zoek naar bepaalde andere documenten met betrekking tot privacy die je niet op de website zelf vindt? Contacteer dan gerust de functionaris voor de gegevensbescherming (zie contactgegevens op deze pagina). 

Laatst aangepast op: 06-05-2025 om 15:50