Elke
bestuurder die diensten van individueel bezoldigd personenvervoer aanbiedt of
uitvoert op grondgebied van het Vlaamse Gewest, moet vanaf 1 juli 2020 in het
bezit zijn van een bestuurderspas.
Aanvraag
Bestuurders
of kandidaat-bestuurders moeten hun bestuurderspas aanvragen bij de gemeente
waarin zij gedomicilieerd zijn. Aanvragers die niet gedomicilieerd zijn in het
Vlaamse Gewest kunnen langsgaan bij een Vlaamse gemeente naar keuze.
De
bestuurderspas dient aangevraagd te worden via de Centaurus2020-databank via de
volgende link: https://centaurus2020.vlaanderen.be/
De
bestuurderspas wordt uitgereikt binnen 20 dagen vanaf de dag waarop de aanvraag
volledig is. De bestuurderspas vervalt als hij
niet is afgehaald binnen de 3 maanden die volgen op de laatste dag van de uitreikingstermijn
van 20 dagen.
Bestuurderspassen
worden verleend voor een periode van 5 jaar en zijn hernieuwbaar.
De
bestuurderspas is persoonlijk en onoverdraagbaar.
Voorwaarden
Je kan het
beroep van bestuurder van een voertuig bestemd voor individueel bezoldigd
personenvervoer uitoefenen als je voldoet aan de volgende voorwaarden:
1° je beschikt minstens twee jaar over een
rijbewijs;
2° je woont in België of beschikt over een
gekozen woonplaats waar jou elke oproeping of officiële betekening geldig kan
worden gedaan;
3° je voldoet aan de voorwaarden over de
zedelijkheid en beroepsbekwaamheid.
Verplicht
toe te voegen documenten
Bij de
aanvraag moeten de volgende documenten verplicht worden toegevoegd:
1° een kopie
van je identiteitskaart (voor- en achterzijde);
2° een kopie
van je rijbewijs met medische keuring (voor- en achterzijde);
3° een
bewijs van taalkennis van het Nederlands:
a) diploma of getuigschrift
hoger middelbaar onderwijs, of attest niveau B1 of 2.1, of
b) bewijs
van lager onderwijs of attest niveau A2 of 1.2, MET erewoordverklaring dat je
binnen de 2 jaar niveau B1 zult behalen;
4° een
uittreksel uit het strafregister (model 569.1-28) van minder dan 3 maanden oud;
5° indien je
niet over de Belgische nationaliteit beschikt: de toelating om
arbeidsprestaties te verrichten in België (enkel voor buitenlandse
staatsburgers);
6° als je
ritten uitvoert met voertuigen aangepast aan het vervoer van personen in een
rolstoel: een bewijs van vereiste kennis
voor het vervoeren van personen in een rolstoel.
Bedrag
De
bestuurderspas wordt afgeleverd na betaling van een retributie van 20,00 euro.
Na het goedkeuren van de aanvraag, zal je hiervoor een factuur ontvangen. Dit
bedrag wordt jaarlijks aangepast aan de index.
Doorgeven
wijzigingen
Als
bestuurder ben je verplicht om de stad Oudenburg binnen de volgende termijnen
op de hoogte te brengen van de volgende zaken:
1° een
wijziging van het adres van je woonplaats: binnen tien dagen na de dag van de
wijziging. Bij een adreswijziging binnen de gemeente, blijft de bestuurderspas
geldig;
2° een in
kracht van gewijsde gegane strafrechtelijke veroordeling vermeld in artikel 25,
§1 van het besluit van de Vlaamse regering van 8 november 2019 betreffende de
exploitatievoorwaarden voor het individueel bezoldigd personenvervoer: binnen
tien dagen na de dag waarop het vonnis is uitgesproken. Je bezorgt in dat geval
een kopie van de uitspraak;
3° het
intrekken van je rijbewijs met geldige medische keuring of van de toelating tot
het verrichten van arbeidsprestaties in België: binnen 24 uur na die
intrekking.
Jaarlijks
te bezorgen: uittreksel uit het strafregister
Als
bestuurder bezorg je de administratieve diensten van de stad Oudenburg
jaarlijks, binnen drie maanden na de verjaardag van de uitreiking van je
bestuurderspas, uit eigen beweging een uittreksel uit het strafregister (model
569.1-28), dat minder dan drie maanden oud is, waarin vermeld staat dat je nog
altijd voldoet aan de voorwaarden over de zedelijkheid, vermeld in artikel 25,
§1 van het besluit van de Vlaamse regering van 8 november 2019 betreffende de
exploitatievoorwaarden voor het individueel bezoldigd personenvervoer.