Leegstaande woningen en gebouwen

Opname leegstandsregister

Leegstaande woningen en gebouwen worden opgenomen in het leegstandsregister. 

Een woning wordt als leegstaand beschouwd wanneer deze gedurende een periode van ten minste 12 opeenvolgende maanden niet aangewend werd in overeenstemming met de functie ‘wonen’.

Een gebouw wordt als leegstaand beschouwd wanneer deze gedurende een periode van ten minste 12 opeenvolgende maanden en voor meer dan de helft van de totale vloeroppervlakte niet wordt aangewend in overeenstemming met de functie van het gebouw. Er wordt geen rekening gehouden met woningen die deel uitmaken van het gebouw.

De zakelijk gerechtigde(n) worden van het voornemen tot opname op de hoogte gebracht. 

Beroep tegen opname

Je kan beroep aanteken tegen het voornemen tot opname. Dit dient te gebeuren binnen de 30 dagen na kennisgeving. De ontvankelijkheidsvereisten vind je terug in het reglement. 

Schrapping leegstandregister

Je kan jouw woning of gebouw laten schrappen uit het leegstandregister. Hiervoor richt je een gemotiveerd verzoek aan de dienst huisvesting. 

Belasting

Er wordt een jaarlijkse gemeentebelasting gevestigd op de woningen en gebouwen die opgenomen zijn in het leegstandsregister op 1 januari van het betreffende aanslagjaar.