De integratietegemoetkoming wordt toegekend aan de persoon met een handicap die vanwege een vermindering van de zelfredzaamheid, bijkomende kosten te dragen heeft.
Bij de berekening van de tegemoetkoming wordt er rekening gehouden met de inkomsten van de persoon met een handicap, alsook van de persoon met wie de persoon met een handicap een huishouden vormt.
Bepaalde vrijstellingen worden evenwel toegepast op die inkomsten. De persoon die de integratietegemoetkoming wenst te verkrijgen, moet tussen 21 en 65 jaar oud zijn.
Je dient een aanvraag in bij de dienst burgerzaken. Een aanvraag voor een tegemoetkoming gebeurt volledig elektronisch. Via het Communit-e-systeem wordt de aanvraag rechtstreeks doorgestuurd naar de gegevensbestanden van de Directie-Generaal Personen met een Handicap. Hier worden de aanvragen onmiddellijk geregistreerd. Je identificatiegegevens en de samenstelling van je huishouden worden op dat moment uit het Rijksregister gehaald. Enkele seconden daarna ontvangt de gemeentelijke administratie de bevestiging dat de aanvraag goed geregistreerd werd. Je ontvangt dan ook de formulieren (reeds voorzien van de identificatiegegevens) nodig voor de aanvraag.
FOD Sociale Zekerheid, Directie-generaal Personen met een handicap Administratief Centrum Kruidtuin, Finance Tower, Kruidtuinlaan 50 - 1000 Brussel T 02-507 87 99 W www.handicap.fgov.be
This website uses cookies to improve your user experience. More information about the cookie policy on this website
These cookies are required as a minimum for the website to function properly.
These cookies collect - completely anonymously - data about the use of the website in order to provide visitors with an even better user experience.
Ensure optimal interaction with social media such as Youtube, Twitter, Facebook or Instagram.
© Stad Oudenburg - Alle rechten voorbehouden | Powered by The eForum Factory